Findlay//Sandsmark
Lowlands (florida) (lower)
27+28 August @ 19.30 (doors open @ 19.00)
TICKETS: AUG 27, AUG 28
NO (EN below)
Lowlands (florida) (lower) av Findlay//Sandsmark
med Pål Asle Pettersen, Chris Brokaw, Nils Erga, Sander L. Haga, Jon Refsdal Moe, Jean-Vincent Kerebel, Peter Warren, Gaute Granli (for Chris Brokaw), Vegard Ravndal.
Findlay//Sandsmark (med sammarbeidspartnere) vil kickstarte med en unik og intiv versjon av Lowlands (florida) med kun to forestillinger før de tar forestillingen til Trondheim-Rosendal teater. Her har du altså sjansen igjen hvis du har gått glipp av den i Stavanger før.
Denne spesielle kun-norske versjonen inkluderer input fra Stavanger musikeren Gaute Granli på gitar (som stepper inn for Chris Brokaw som ikke har mulighet til å delta fra USA grunnet corona situasjonen.
«Det er dette bildespråket Findlay/Sandsmark mestrer så uhyre godt, som alltid slår meg som en knyttneve i magen.
-Klassekampen
Som når Sandsmark danser med ryggen mot publikum, i mørket med et rødt glødende lys innenfor jakka. Vi ser det røde lyset blø gjennom og tegne opp konturene av en sterk kropp som jobber alene i mørket. Det er disse enkeltelementene som gjør denne amerikanske drømmen så levende, så brennende og blødende, som gjør at Findlay og Sandsmark alltid beveger seg i randsonen av hva teater kan og skal være.»
«lowlands (FL) er et moderne, geografisk portrett. Med et forlokkende og foruroligende uttrykk drar forestillingen publikum inn og ut av minnet om et sted. »
– scenekunst.no
Lowlands er en «mäktig föreställning om erfarenheten att komma från en viss geografisk plats, och hur den präglar de erfarenheter som görs senare i livet… med en välkommen långsamhet allting spelas upp… till det vackra och mörkt behagliga i det visuella på scenen.»
-Norsk Shakespeare tidsskrift
‘Daytona Beach Forever!’
Lowlands (florida) utforsker og mediterer over den frastøtende og forlokkende naturen av Daytona (eller Florida, eller USA) og jobber med fysiske forskyvninger og geografisk forflytning. Forestillingem utfolder seg som en filmatisk-konsert-koreografisk opplevelse, som puster og brenner lanskapet inn i kroppen, så vel som i sjelen.
Forestillingen fungerer som en visuell konsert hvor energien kanaliseres gjennom et koreografisk senter. Plassert blant overveldende representasjonsfremstillinger av et sted som gradvis abstraheres, gjøres det et forsøk på å plassere landskapet i kroppen, kroppen til utøverne, bevegelsene, av betrakteren, av musikken, av vårt kollektive delte øyeblikk og sjeler. Arbeidet har vært opptatt av flere dikotomier: det sublime og naturen kontra det groteske og frastøtende. Eller frastøting og tiltrekning. Motbydelig og forførende. Florida, Amerika, minner, historie, herkomst, og så videre. Noe som starter med å smake utrolig godt, men som på en eller annen måte ender opp med å smake mer og mer drit jo mer du tygger.
EN
Lowlands (florida) (lower) by Findlay//Sandsmark
with Pål Asle Pettersen, Chris Brokaw, Nils Erga, Sander L. Haga, Jon Refsdal Moe, Jean-Vincent Kerebel, Peter Warren, Gaute Granli (for Chris Brokaw), Vegard Ravndal
Lowlands (florida) explores and meditates over the repulsive and alluring nature of Daytona (or Florida, or the USA) , and working with physical displacements and geographic dislocation, the performance unfolds as a cinematic-concert-choreographic experience, which breathes and burns the place and landscape into the body, as well as the soul.
Functioning as a visual concert with its energy directed towards and through a choreographic center, it is set amongst an overwhelming representational depiction of a place which moves towards abstraction, attempting to put the landscape in the body. The body of the performers, of the movement, of the viewer, of the music, of our collective shared moments and soul. The work has been occupied with several dichotomies here: the sublime and nature vs. the grotesque and repulsive. Or repulsion and attraction. Disgusting and seductive. Florida, America, memories, history, ancestry and on and on. Something that starts off tasting so very good, but some how turns to the taste of shit the more you chew it.
Co-produced by: Bit Teatergarasjen-Bergen and Black Box teater-Oslo.
Supported by: Norsk Kulturråd, Stavanger Kommune, Rogaland Fylkeskommune, and apap-Performing Europe 2020- a project co-founded by Creative Europe Programme of the European Union.